avagy a befogadó oktatás és az iskolai lemorzsolódás csökkentésére irányuló törekvés a Toldi iskolában

ujiskola1Az iskolai légkör nagyon fontos a diákok megtartásában vagy elszakadásában. A tanulók tanulmányi pályafutását számos ok nehezíti, amely miatt gyakori az alul teljesítés, vagy akár az iskolából való kimaradás is bekövetkezhet. Egyre nagyobb gond országszerte a lemorzsolódás.

Ezt felismerve szerveztük a kilencedikesek részére kicsit másképp az első tanítási hetet a Toldi iskolában. Írhattam volna, hogy kísérletképpen, de inkább a segítő szándék, a tenni akarás és az elkötelezettség motivált minket, amikor megterveztük a programokat. Célunk volt, hogy megismerjék az új iskolájukat (épületet, ügyintézést, szakmákat), könnyebb legyen az áttérés a középiskolás követelményekre, tanulás-módszertani ismereteiket bővítsük, fejlesszük önállóságukat, megismerkedjenek az osztályfőnökkel, osztálytársakkal, iskolai szokásokkal, minél hamarabb kialakuljon az osztály- és diákközösség, megismerjék az elvárásokat, követelményeket és a diákok figyelmét az egészséges életmódra irányítsuk.

Végig gondoltuk, milyen nehézségekkel találkozhat egy új iskolát kezdő diák egy ismeretlen környezetben, mivel járulhatunk hozzá, hogy a kezdeti feszültséget és félelmet feloldjuk. Ennek eredménye lett az egy hétig tartó eseménysorozat.

ujiskola2Mi, Toldisok! címmel az első napon játékos feladatokkal az osztályfőnökkel, osztálytársakkal és az iskolai házirenddel ismerkedtek meg „gólyáink”. A következő négy napon körforgásban több témát jártak körül. A Közösségben élni jó! projekt során a diákönkormányzat munkáját ismerhették meg, valamint közösségépítő játékokkal próbáltak összekovácsolódni. A Velem vagy egyedül? napon az iskolai ügyintézést nézték meg, megismerkedtek az ügyintézőkkel, a könyvtárossal, valamint életvitel-életvezetési feladatokat csináltak. Különféle konfliktushelyzeteken keresztül - jókat nevetve - próbáltak meg eligazodni a megoldási lehetőségek között. Az egészség megőrzése, befektetés a jövőbe napon drogprevenciós és internet veszélyeit bemutató előadást hallgattak a diákok, majd sportolásra nyílt lehetőségük. Itt is a csapatjátékok domináltak, hiszen egy közösséget szerettünk volna létrehozni az osztályokból. A zenei óra viszont a vidámságról szólt! Tapasztalat és eredményesség címet adtunk a komolyabb témának: ezen a napon felmértük a tanulók tanulási sajátosságait, módszereket tanítottunk nekik, hogyan tudnak eredményesebben felkészülni a tanórákra. Ekkor még arra is jutott idő, hogy minden tanműhelyt meglátogassanak, ott tevékenykedhessenek, felfedezhessék azokat a szakmákat, melyeket az iskolában oktatunk.

ujiskola3Minden nap osztályfőnöki órával zárult, ahol megbeszélhették az aznapi élményeket, tapasztalatokat, felkészültek a következő napra.

Tudjuk, senkinek sem könnyű elszakadni a megszokott környezettől. Hozzánk, a Toldiba sokan kollégistaként érkeznek. Számukra a családtól való leválás miatt még nehezebb az első időszak. Ezt próbáltuk oldani a programokkal. Aki nálunk járt ez idő alatt, csupa mosolygós kilencedikest látott.

A Toldi iskola nevelőtestülete

kmaszc logo nfsz logo logo sulinet uj mo uj szechenyi terv logo kis eu logo pmkik logo nak logo emmi logo itm logo msoh logo small